|
OHLASY
SBORU V
LYSÉ NAD
LABEM
Nelegální imigrace
Poprázdninové období nepředznamenává žádná významná událost církevního roku. Proto
tento čas vybízí teology k úvahám na aktuální témata. Mezi ně bezesporu patří
problém nelegální imigrace. Ta nás v Česku dlouho zaměstnávala jen okrajově. Proud
migrantů totiž naši zemi buď míjel, nebo jí procházel a směřoval do států, které
žadatelům o azyl nabízely výhodnější podmínky. Snaha stanovit v zemích Evropské
unie povinné imigrantské kvóty a každodenní prezentace tohoto tématu v médiích
však náš pohled na tento migrační tlak mění. Začínáme si uvědomovat, že se nás
probíhající masivní přesun obyvatelstva také týká a že vzhledem ke zcela odlišné
kultuře, kterou tito lidé sdílí a nesou si s sebou, může zásadním a nevratným
způsobem ovlivnit povahu života v naší zemi.
Synodní rada naší církve vydala 2. července tohoto roku prohlášení, ve kterém
kritizuje české politiky kvůli nedostatku odvahy nelegálním migrantům pomáhat. Ty,
kteří nelegální migranty odmítají přijmout, v něm nazývá populisty. (Kdo určuje
hranici mezi demokracií a populismem?) Jsem rád, že se Evangelická církev hlásí k
mistru Janu Husovi. Díky tomu lze totiž s představiteli církve nesouhlasit. Církev
nenese odpovědnost za chod státu. Neměla by proto mistrovat ty, kteří tuto
odpovědnost mají. Politici nejsou odpovědní Synodní radě, ale svým voličům.
Průzkumy veřejného mínění týkající se nelegální migrace přitom prozrazují, že ti
kritizovaní politici vůli svých voličů skutečně reprezentují. A tak by to mělo
být. Tak vypadá fungující, tedy nikým neřízená demokracie.
Často citovaný biblický text, kterým se v církvi dokládá nezbytnost přijímat
nelegální migranty, nalezneme v 5. knize Mojžíšově. V 10. kapitole, 19. verši zde
čteme: "Milujte tedy hosta, neboť jste byli hosty v egyptské zemi." Ale host je
přece ten, kdo přichází pozván. Izrael, který v době hladu sestoupil do Egypta,
tam neproniknul jako nelegální migrant, ale přišel tam na výslovné pozvání "pána
Egypta". V egyptské zemi byl tedy skutečně hostem. Kdo přichází bez pozvání, tomu
označení "host" nepřísluší. Může samozřejmě přijít. Ale musí být srozuměn s tím,
že nemusí být přijat. Jeho snaha vstoupit podléhá úplně stejnému režimu jako snaha
toho, kdo nezván vstupuje do našeho domu.
V prohlášení Synodní rady se píše, že lidé přicházející do Evropy prchají před
násilím a válkou. Dodejme k tomu, že jsme v jejich zemích tyto projevy
akcelerovali my, Evropané a Američané. Před pár desetiletími se do světa vyvážela
revoluce, nyní do něj vyvážíme demokracii. Násilí a válka jsou důsledky obou
těchto vývozů. Tato naše vina nám nedovoluje zavřít vrátka a nikomu neotevřít.
Měli bychom však vzít v úvahu, že nejubožejšími nejsou ti, kteří sehnali dolary a
vyrazili do Evropy, ale ti, kteří zůstávají ve svém rozvráceném domově.
Důležitější než sisyfovská snaha absorbovat proud nelegálních migrantů je snažit
se stabilizovat situaci v zemích, které jsme svým vývozem demokracie
destabilizovali. Bez toho z nich budou prchat stále další. A to by byl konec
života, který v naší zemi žijeme.
Emanuel Vejnar
Zpět do ohlasů |
Začátek dokumentu
 Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Lysé
nad Labem
|